Tytuł projektu edukacyjnego
REGIONALNIE - KULTURALNIE - NIEBANALNIE
Cele:
- zgłębianie wiedzy na temat kultury i sztuk regionu
- podejmowanie własnej aktywności twórczej
- poszukiwanie utworów - prac lokalnych artystów.
- zaprezentowanie własnej twórczości i prezentacja (wiersze, proza, prace plastyczne itd.)
Czas trwania projektu 15 .03.- 15.05 2023 rok.
Co należało zrobić?
1. Zaprezentować własną twórczość, pasję np. wiersze, prace plastyczne, różne kolekcje, wszystko to , czym się interesujecie, wkładacie cząstkę siebie w to co robicie..
2. Można było poszukać w swoim otoczeniu ludzi o różnych zainteresowaniach, warunkiem było to, że muszą to być Podjuszanie
3. Opisać w kilku zdaniach informację o w/w osobach i zrobić zdjęcia ich prac (można również przynieść)
Projekt ten adresowany był do dzieci i młodzieży klas IV – VIII.
W czerwcu nastąpiło podsumowanie projektu i zapoznanie wszystkich uczniów, rodziców oraz mieszkańców z projektem edukacyjnym poprzez stronę internetową szkoły.
W projekcie wzięło udział 12 uczniów z klas IV-VIII. Zaprezentowali oni pasje swoich rodziców, dziadków, sąsiadów oraz siebie samych. Znaleziono również pisarzy mieszkających w Podjuchach i ich książki. Część uczniów nie życzyła sobie ujawniania swoich danych na forum.
Zaprezentuję tylko te prace na które mam przyzwolenie. Kolejność jest przypadkowa.
1. Bartosz Żebrowski klasa 8 C
Opisał i wykonał prezentacje prac mamy Magdaleny Żebrowskiej i babci oraz swoją.
Opisała i wykonała zdjęcia prac mamy Katarzyny Michalkiewicz i swoje.
Samira Michalkiewicz
Moją pasją oprócz tańca jest rysowanie w wolnym czasie. Ciągle uczę się nowych technik korzystając z książek oraz filmów instruktażowych na internecie. Rysowanie sprawia mi ogromną radość oraz bardzo mnie odpręża. Czuję się pewnie w tym co robię, chociaż moje rysunki są amatorskie. Głównie rysuje koty oraz części ciała człowieka. Uwielbiam rysować i jestem przekonana, że będę robić to do końca życia.
Katarzyna Michalkiewicz
Mojej mamy pasją jest pieczenie tortów oraz robienie mini deserków czyli mini porcji. Piecze ciasta i dekoruje je spełniając się artystycznie. Jest amatorką i robi te przepiękne torty oraz deserki w domowym zaciszu dla mnie dla siostry oraz dla naszej rodziny oraz znajomych. Do każdego wypieku podchodzi indywidualnie. Stara się aby każdy wypiek był jedyny i niepowtarzalny. Sprawia to mojej mamie ogromną radość oraz satysfakcję, że tort czy deserek smakuje i prezentuje się zjawiskowo oraz wyjątkowo.
Remigiusz Walczak mieszka w Podjuchach od roku 2010. Pan Remigiusz robi dekoracje chlebowe ( rzeźby z chleba, rękodzieło). Jest to jego pasja, która sprawia mu przyjemność. Wyróżniał się już jako dziecko robiąc w szkole różne prace plastyczne i techniczne , które odbiegały od prac rówieśników , dysponując szeroką wyobraźnią i talentem manualnym. W młodych latach pracował w piekarni gdzie zaczęło się jego rzeźbienie w chlebie. W piekarni brał kawałek ciasta i zaczął robić dekoracje z chleba ta pasja została mu do dnia dzisiejszego.
ZAJĘCIA DOTYCZĄCE DZIAŁAŃ Z EKOLOGII.
W Szkole Podstawowej nr 12 co roku odbywają się lekcje dotyczące działań w ramach realizacji szkolnego programu z ,,EKOLOGII”. Program obejmuje grupę dzieci z zerówki, uczniów uczęszczających na zajęcia świetlicowe oraz uczniów od klasy pierwszej do ósmej.
W czasie lekcji z techniki w I półroczu roku szkolnego 2022/2023 realizowano następujące cele:
Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia (stan środowiska przyrodniczego) na Ziemi.
Zapoznanie z przyczynami i skutkami zanieczyszczenia środowiska (wód, powietrza, gleby).
Zapoznanie z zasadami i sposobami ochrony środowiska przyrodniczego (i rozumienie konieczności ich przestrzegania).
Włączanie w akcje i działania proekologiczne.
Kształtowanie właściwych nawyków: oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów – w celu recyklingu, itp..
Wdrażanie do podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu.
Stwarzanie możliwości oddziaływania poprzez edukację dzieci/uczniów na inne osoby (członków rodzin dzieci/uczniów, innych ludzi).
• Poszerzanie zasobu słownictwa o znaczeniu przyrodniczo-ekologicznym.
• Dostarczenie rzetelnej wiedzy o środowisku naturalno-przyrodniczym.
• Aktywną postawę na rzecz ochrony środowiska, kontynuacja różnych akcji w środowisku najbliższym i nie tylko.
• Kształtowanie umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą.
• Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata zwierząt i roślin.
• Ukazywanie zagrożeń jakie niesie działalność człowieka dla świata przyrody i jego samego.
• Kształtowanie gotowości i umiejętności działania w zakresie ochrony środowiska.
• Dostarczanie odpowiednich wzorców zachowań.
• Wykształcenie umiejętności i chęci działań na rzecz środowiska.
Przykładowy scenariusz zajęć w klasach IV-VI.
I.Temat: Dlaczego warto dbać o moje środowisko? – opracowanie oraz wykonanie plakatu. II. Cel ogólny: rozwijanie wśród uczniów świadomości ekologicznej dotyczącej zagospodarowania odpadów, ich segregowania oraz szkodliwego wpływu na środowisko naturalne.
III. Cel szczegółowy: uczeń segreguje śmieci w domu oraz w szkole do odpowiednich pojemników. Potrafi nazwać rodzaje tworzyw sztucznych z których wykonane są przedmioty, przybory do codziennego użytku. Uczeń wskazuje niebezpieczne odpady. Zna sposoby zapobiegania zatrucia rzek oraz powierzchni Ziemi. Potrafi przekazać emocje, treść zadania w formie plakatu.
IV. Metody pracy: praca w zespole lub indywidualna.
V. Materiały do pracy: brystol, kolorowy papier, wycinanki, bibuła, wycinki z czasopism, klej, ozdoby plastyczne.
VI. Podsumowanie: nauczyciel wraz z uczniami ocenia prace uczniów. Prosi, aby uczniowie wymienili zasady, które przekazali poprzez plakaty. Następnie wszystkie zasady zostały wypisane na tablicy.
Najlepsze prace będą umieszczane na korytarzach szkoły oraz zaprezentowane również w miesiącu marcu w czasie Dnia Otwartego Szkoły.
Wszystkim uczestnikom programu ,,Ekologicznego” przeświecała myśl globalnych rodzinnych działań oraz postanowienie, że należy nadal kontynuować zaplanowane cele w II półroczu szkolnym
Uczniowie klasy VI A na zdjęciach prezentują rezultaty prac uczniów z klas IV-VI.
Działania ekologiczne zaktywizowały nie tylko dzieci, ale ich środowiska rodzinne oraz lokalne do różnorodnych działań.
Podsumowując wszyscy realizatorzy programu mają nadzieję, że ich wysiłek nie pójdzie na marne, ponieważ dzieci przedszkolne i uczniowie szkoły zdobyli już szeroką wiedzę o szkodliwym działaniu zanieczyszczeń zawartych w powietrzu, jakim oddychamy, na zdrowie ludzi i otoczenie, zostali również uświadomieni, że za stan jakości powietrza w swoim otoczeniu odpowiedzialny jest każdy z nas, dziecko, rodzic, sąsiad. Wszyscy bierzemy odpowiedzialność za reagowanie na działania innych osób. Jeśli najmłodsi będą znali realne zagrożenia, jakie powoduje nieszanowanie przyrody, to powiedzą o tym rodzicom, którzy mogą zmienić swoje niewłaściwe postępowanie i dawne przyzwyczajenia. Podjęte przez nas działania wpłynęły znacząco na zmianę postaw dzieci, rodziców, społeczności lokalnej. Teraz każde dziecko wie, co to jest niska emisja i co jest jej przyczyną. Zdobyta wiedza na temat zagrożeń związanych z emisją pyłów i szkodliwych gazów dla środowiska może spowodować zanik niepożądanych zachowań szkodzących środowisku, wszak potrafią wpływać na zachowania rodziców.
Mamy nadzieję, że w przyszłości uczestnicy działań ekologicznych będą żyli „w zgodzie z przyrodą i samym sobą – poznawali jej piękno, szanowali prawa nią rządzące i chronili od degradacji. ”
Koordynator programu:
Jolanta Małecka
Strona 1 z 2