Start Laboratoria Przyszłości
Ostatniego września, tj. 30. 09, uczniowie klasy 8b na lekcji matematyki, przenieśli się w świat wirtualny. Wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach Programu Laboratorium Przyszłości, okulary VR, poznali i obejrzeli Fraktale. Temat lekcji to: Fraktale – wyszukiwanie w życiu codziennym. Lekcję rozpoczęliśmy od zapoznania się co to są Fraktale, gdzie występują, kto zajmował się badaniami nad tym zjawiskiem, i do tego celu wykorzystaliśmy tablicę interaktywną, na której to wyświetlaliśmy informacje, wyszukane w internecie. Poznali, co to jest fraktal, że jest to figura, w której część figury jest podobna do całości, jest samopodobny. Lekcja miała na celu dostrzeganie przydatności wiedzy matematycznej w życiu codziennym, że dzięki matematyce możemy dostrzec piękne rzeczy, oryginalne i ciekawe artystycznie, że świat przyrody to też matematyka.
O programie
Szkoła Podstawowa nr 12 w Szczecinie bierze udział w inicjatywie edukacyjnej „Laboratoria przyszłości” . Jest to program realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją autorów i uczestniczących w inicjatywie placówek, jest stworzenie nowoczesnej szkoły,
w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który rozwija kompetencje i talenty uczniów, każdego dnia uatrakcyjnia zajęcia szkolne i pozwala uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Celem programu jest realizowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dlatego do naszej szkoły trafiły najnowocześniejsze urządzenia, które służą przekazywaniu wiedzy w sposób innowacyjny i interdyscyplinarny.
W skład wyposażenia wchodzą:
Drukarka 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami, filamentem etc.)
Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamera, mikrofony, oświetlenie etc.)
Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Roboty Dasch,
Pociąg Intelino
Okulary VR i wiele innych
Wyposażenie to będzie dostępne dla uczniów nie tylko na wybranych przedmiotach (np. matematyka, chemia, biologia, geografia, fizyka, technika, informatyka) ale też na zajęciach pozalekcyjnych (kołach zainteresowań).
Co ważne, założeniem inicjatywy nie jest nauka zdalna. Sprzęt służący do nauczania na odległość będzie kupowany w ramach innych inicjatyw. ”Laboratoria przyszłości” dają możliwości unowocześnienia i uatrakcyjnienia zajęć stacjonarnych. Są odpowiedzią na potrzeby współczesnego świata, w którym nowoczesne narzędzia będą naturalnym środowiskiem pracy.
W ramach podsumowań o figurach przestrzennych uczniowie klasy 5a oddali się w podróż do wirtualnej rzeczywistości dzięki goglom VR. Mogli udać się do wielu Państw świata i odnaleźć ciekawe budowle, które następnie nazywali z wykorzystaniem poznanych nazw brył. W trakcie lekcji uczniowie odkryli, że świat jest matematyczny i składa się z brył, które także mogą być bardzo dla nich interesujące.
W maju, na lekcji matematyki uczniowie mieli możliwość poznania brył zaprezentowanych w wirtualnej rzeczywistości przy użyciu gogli VR. Każdy uczeń mógł na własne oczy przekonać się, dlaczego nie wszystkie krawędzie są widoczne, utrwalić wiedzę na temat elementów, z których bryła się składa a nawet poznać bryły, o których do tej pory na lekcji nie było powiedziane za dużo. Uczniowie narysowali w zeszycie wybrane bryły, które widzieli w goglach. Taka forma prezentacji wiadomości okazały się bardzo interesujące.
Uczniowie klas piątych, szóstych i siódmych po raz drugi uczestniczyli w „ Wędrówkach z Mikołajem”. 18 kwietnia 2024 roku odbyła się kolejna część zmagań matematyczno – historycznych poświęconych naszemu wybitnemu astronomowi. Tym razem uczniowie m.in. rozwiązywali zadania na ułamkach, poznawali wybitnych naukowców, zwolenników teorii heliocentrycznej , przyjaciół Mikołaja Kopernika.
W rozwiązywaniu trudnych zagadnień pomagał sam Mikołaj Kopernik, który prowadził ożywione rozmowy z uczestnikami spotkania.
Podczas spotkania wykorzystano sprzęt z Laboratoriów Przyszłości w postaci aparatu fotograficznego.
Uczniowie klasy 5a na zajęciach rozwijających z języka angielskiego pracowali z aparatem. Na wcześniejszej lekcji wykonywali na osobnych kartkach plany swoich wymarzonych miast. Na bieżącej lekcji aparatem cyfrowym zakupionym w ramach LP zrobili im zdjęcia, które wyświetlane były na tablicy multimedialnej. Uczniowie przy tablicy podawali wskazówki jak dostać się do wybranych miejsc w mieście, zadawali pytania o wskazówki oraz wskazywali miejsca, do których doprowadziły ich uzyskane wskazówki.