Start Laboratoria Przyszłości
Dnia 24 października 2024r. klasy drugie poznawały zasady pracy z pociągiem Intelino. Na początku ustaliliśmy zasady bezpiecznej pracy i podzieliliśmy się na dwie grupy. Każda grupa dostała swój zestaw torów, kolorowe płytki oraz pociąg z wagonikiem. Zadaniem każdej grupy było poprawne wykonanie zadań zleconych przez nauczyciela. Korzystając z kolorowych płytek uczniowie programowali pociąg np. przyśpieszenie, zwolnienie lub zatrzymanie pociągu, odczepianie wagoniku itp. Zabawa była przednia.
Dzieci podczas zabawy uczyły się programowania wykorzystując nowoczesne technologie w praktyce.
Na lekcji geografii podczas krótkich warsztatów uczniowie klasy 7B odkryli fascynujący świat geologii. Poznali i dotknęli skamieniałości z różnych er i okresów. Odwiedzając cztery stanowiska geologiczne, odczytywali sekrety Ziemi zapisane w skałach i skamieniałościach.
Za pomocą wizualizera Epson mogli zobaczyć skały w powiększeniu, zauważyć różnicę w budowie skał magmowych i przeobrażonych.
Wykorzystali również smartfona połączonego z gimbalem FeiyuTech Vimble One. Wykonywali za ich pomocą zdjęcia i filmiki organizmów dawnych zwierząt i roślin, które są ważnym źródłem informacji o historii życia na Ziemi.
opiekun Renata Czachoń
W piątek 27 września, na zajęciach rozwijających w klasie 5A, wykorzystaliśmy sprzęt zakupiony w ramach inicjatywy Laboratoria przyszłości. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Każda pracowała ze swoim zestawem Pociągu Intelino Smart Train.
Zajęcia z pociągiem pozwoliły, wykorzystując najnowszą technologię w dziedzinie robotyki, sterować nim zdalnie za pośrednictwem dostępnej aplikacji. Uczniowie stosowali ukryte czujniki i tworzyli polecenia bezpośrednio na torach za pomocą kolorowych listew. Deska rozdzielcza pociągu (w tablecie) pozwoliła zastosować szereg funkcji zdalnego sterowania. Intuicyjny edytor Snap pozwalał tworzyć polecenia i programować zachowanie pociągu.
Uczniowie uczyli się programowania w zabawnej grze i próbowali wykorzystywać nowoczesne technologie z doświadczeń codziennego życia. Bardzo chętnie podejmowali próby tworzenia ciekawych rozwiązań tym bardziej, że w tym czasie nauka stała się także zabawą.
Jadwiga Romankiewicz
Ostatniego września, tj. 30. 09, uczniowie klasy 8b na lekcji matematyki, przenieśli się w świat wirtualny. Wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach Programu Laboratorium Przyszłości, okulary VR, poznali i obejrzeli Fraktale. Temat lekcji to: Fraktale – wyszukiwanie w życiu codziennym. Lekcję rozpoczęliśmy od zapoznania się co to są Fraktale, gdzie występują, kto zajmował się badaniami nad tym zjawiskiem, i do tego celu wykorzystaliśmy tablicę interaktywną, na której to wyświetlaliśmy informacje, wyszukane w internecie. Poznali, co to jest fraktal, że jest to figura, w której część figury jest podobna do całości, jest samopodobny. Lekcja miała na celu dostrzeganie przydatności wiedzy matematycznej w życiu codziennym, że dzięki matematyce możemy dostrzec piękne rzeczy, oryginalne i ciekawe artystycznie, że świat przyrody to też matematyka.
O programie
Szkoła Podstawowa nr 12 w Szczecinie bierze udział w inicjatywie edukacyjnej „Laboratoria przyszłości” . Jest to program realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją autorów i uczestniczących w inicjatywie placówek, jest stworzenie nowoczesnej szkoły,
w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który rozwija kompetencje i talenty uczniów, każdego dnia uatrakcyjnia zajęcia szkolne i pozwala uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Celem programu jest realizowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dlatego do naszej szkoły trafiły najnowocześniejsze urządzenia, które służą przekazywaniu wiedzy w sposób innowacyjny i interdyscyplinarny.
W skład wyposażenia wchodzą:
Drukarka 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami, filamentem etc.)
Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamera, mikrofony, oświetlenie etc.)
Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Roboty Dasch,
Pociąg Intelino
Okulary VR i wiele innych
Wyposażenie to będzie dostępne dla uczniów nie tylko na wybranych przedmiotach (np. matematyka, chemia, biologia, geografia, fizyka, technika, informatyka) ale też na zajęciach pozalekcyjnych (kołach zainteresowań).
Co ważne, założeniem inicjatywy nie jest nauka zdalna. Sprzęt służący do nauczania na odległość będzie kupowany w ramach innych inicjatyw. ”Laboratoria przyszłości” dają możliwości unowocześnienia i uatrakcyjnienia zajęć stacjonarnych. Są odpowiedzią na potrzeby współczesnego świata, w którym nowoczesne narzędzia będą naturalnym środowiskiem pracy.