Zajęcia Terapeutyczne „Grupa Wsparcia”
Terminy zajęć
23.09.2022 godz.14.40-16.10
30.09.2022 godz.11.30- 13.00
07.10.2022 godz.14.40-16.10
21.10.2022 godz. 15.30- 17.00
04.11.2022 godz. 14.40-16.10
18.11.2022 godz14.40-16.10
02.12.2022 godz14.40-16.10
09.12.2022 godz. 15.30- 17.00
Na uczestnictwo w zajęciach potrzebna jest zgoda rodziców.
Zajęcia są prowadzone przez pedagoga szkolnego mgr G. Koćmiel.
Cele szczegółowe:
Cele terapeutyczne dotyczą głównie:
- - odreagowania emocji,
- - rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji,
- - lepszego zrozumienia ludzkich zachowań,
- - otrzymywania wsparcia od grupy,
- - przyjmowania i dawania informacji zwrotnych,
- - poznania i nazywania własnych emocji.
Cele edukacyjne dotyczą przede wszystkim:
- - uczenia stawiania granic, odmawiania,
- - przełamywania nieśmiałości,
- - uczenia radzenia sobie w sytuacjach stresowych,
- - uczenia nawiązywania kontaktów,
- - umiejętności wyrażania swoich uczuć,
- - umiejętności wytyczania celu,
- - umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności,
- - wyszukiwania zainteresowań, własnych możliwości i predyspozycji,
- - uczenia tolerancji i akceptacji drugiego człowieka,
- - uczenia współpracy i współdziałania.
Cele rozwojowe dotyczą głównie:
- - poznania samego siebie,
- - poznania swoich mocnych i słabych stron,
- - poznania swoich talentów, zdolności,
- - budowania poczucia własnej wartości,
- - doskonalenia umiejętności zachowań asertywnych,
- - kształtowania inteligencji emocjonalnej - rozpoznawanie, nazywanie emocji i uczuć,
- - doskonalenie informacji zwrotnych.
Treści programu:
- Integracja
- Wzajemne poznanie
- Budowanie pozytywnej samooceny
- Role społeczne
- Uczucia
- Empatia
- Skuteczna komunikacja
- Rozwiązywanie konfliktów
- Radzenie sobie ze stresem
Metody pracy:
- praca w kręgu –umożliwia wszystkim uczestnikom grupy bezpośredni kontakt
wzrokowy, sprzyja nawiązywaniu kontaktu emocjonalnego,
- rundka – pozwala na dzielenie się z innymi swoimi doświadczeniami,
- „burza mózgów” - aktywizuje grupę i wyzwala jej potencjał twórczy, służy tworzeniu pomysłów na rozwiązanie określonego problemu,
- rysunki i prace plastyczne – pozwala przekazać dzieciom, które mają trudności z werbalizacją wiedzy o świecie oraz stosunku emocjonalnego do jego elementów,
- inscenizacje, odgrywanie scenek – umożliwia wczucie się w sytuację innej osoby i jej zrozumienie, poruszenie ważnego problemu, odreagowanie emocjonalne ze zwrotną informacją od uczestników grupy
- zabawa – uwalnia dzieci od negatywnych przeżyć, służy relaksowi i wprowadzeniu dobrego nastroju, podnosi energię grupy, sprzyja integracji
- gry psychologiczne – wprowadzają do grupy nową sytuację, w której uczestnicy zajęć zdobywają nowe doświadczenia, kończą się omówieniem.